Onderhoudsverplichting personenliften

Als exploitant van een liftinstallatie bent u wettelijk verplicht om uw liftinstallatie jaarlijks te laten onderhouden door een erkende liftonderhoudsfirma. De frequentie van het liftonderhoud wordt primair bepaald door de voorschriften die de liftconstructeur oplegt in zijn onderhoudsinstructies van de lift. Indien de liftconstructeur geen frequentie van onderhoud specificeert in zijn onderhoudsinstructies, dan dient een minimum van twee liftonderhoudsbeurten per jaar gerespecteerd te worden.

Periodieke keuring personenliften

Het wetgevend kader legt preventieve inspecties op door een erkend keuringsorganisme. De frequentie van de inspecties hangt af van het liftonderhoudsbedrijf. Als het onderhoudsbedrijf een ISO9001 certificaat heeft, volstaat het om de lift tweemaal per jaar te laten keuren. Als het bedrijf echter niet ISO 9001 gecertificeerd is, moeten de preventieve inspecties om de drie maanden uitgevoerd worden. 

 

U kan de lijst met erkende keuringsorganismen raadplegen op de website van de FOD werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg.

(https://werk.belgie.be/nl/erkenningen/hefwerktuigen?id=5256).

Belangrijk:

  • Indien tijdens een periodieke keuring een tweede herhaling van gelijk welke opmerking wordt vastgesteld, resulteert dit in een C besluit. Dit houdt in dat de liftinstallatie niet langer gebruikt mag worden en buiten dienst gesteld moet worden. Het is zodoende belangrijk dat de openstaande punten van een keuringsverslag van kortbij worden opgevolgd.
  • Het niet in het bezit zijn van een geldig regularisatieattest (zie risico analyse personenliften) betreft een non-conformiteit tijdens de periodieke keuring.

Risicoanalyse personenliften en moderniseringswerken

Een exploitant van een liftinstallatie is wettelijk verplicht om elke 15 jaar een risicoanalyse uit te laten voeren door een erkend keuringsorganisme. 

Een risicoanalyse kan meteen resulteren in een regularisatie-attest indien er geen opmerkingen zijn, zo niet wordt een rapport met het oog op regularisatie bekomen.  Dit laatste houdt in dat er nog een aantal non-conformiteiten zijn vastgesteld dewelke weggewerkt moeten worden d.m.v. moderniseringswerken alvorens een regularisatie-attest bekomen kan worden. Als exploitant heeft u drie jaar de tijd om de openstaande punten van de risicoanalyse te regulariseren door de nodige moderniseringen uit te voeren en zodoende een attest van regularisatie te bekomen.  Let wel op dat als de risicoanalyse ernstige tekortkomingen op vlak van veiligheid aan het licht brengt,  het keuringsorganisme kan beslissen om de lift af te keuren zodat deze buiten dienst gesteld moet worden.

Veiligheidsdossier en verplichte opschriften in de lift

Het is  verplicht voor de beheerder om voor elke liftinstallatie een veiligheidsdossier op te maken. Het gaat om een logboek waarin alle informatie opgenomen wordt over de preventieve onderhoudsbeurten, de preventieve keuringen, de risicoanalyses, de nodige moderniseringswerken en de uitvoering ervan.

Daarnaast moeten er in elke liftkooi een aantal opschriften hangen:

  • het identificatienummer en het bouwjaar;
  • de nominale last en het max. aantal personen dat vervoerd mag worden;
  • de adresgegevens van de eigenaar/beheerder;
  • de naam van het erkend keuringsorganisme die de inspecties uitvoert;
  • de naam van het gespecialiseerd onderhoudsbedrijf.

Opgelet voor zware sancties bij overtreding!

Wanneer de beheerder of eigenaar van een liftinstallatie zijn wettelijke verplichtingen niet nakomt, zijn er sancties voorzien in de wetgeving. Deze kunnen zwaar doorwegen in de portefeuille van de overtreder. Wanneer er binnen de vier maanden geen gevolg wordt gegeven aan de waarschuwing van de FOD economie wordt er een PV opgesteld, met transactie. De bedragen zijn afhankelijk van de vastgestelde inbreuk.